Jom ikut saya

Wednesday, September 28, 2011

Tanah Yang Bebas

Bersua kembali dalam ruangan nukilan dan pengalaman ini. hehe. So, macam mana kehidupan ampa semua? Hepi? Sedih? Takot? Jangan risau, semua tu akan terhapus jua satu hari nanti sebab kita takkan selalunya berada dibawah dan ingat jugak yang kita tak selalunya ada kat atas. Merenung langit jangan sampai terlupa rumput yang dipijak. Pasaipa aku nak jadi perunding motivasi pulak ni? Aishhh, laen jadinya satgi.


Kenapa ek aku boh tajuk entri ni "Tanah Yang Bebas"? Tak lain tak bukan sebab aku baru jaa melangkah kaki ke sana beberapa minggu lepas. Hehe. Tanah yang bebas ni merupakan maksud kepada
nama Thailand yang merupakan negara jiran terdekat kita. Aku nak kongsi sikit laa kan. Thailand ni kalau ampa nak taw tak pernah dijajah oleh mana-mana kuasa asing. Depa ni dulu kuasa besaq jugak kat Asia Tenggara ni, so orang tak berani kacau. Lagi pulak, Thailand bukan negara Islam, so dia tak jadi sasaran tentera-tentera salib dari Barat tak macam Malaysia dulu. Depa aim Melaka sebab amalkan Islam.





Baru-baru ni aku dan famili aku pi sana. Kami pi tiga buah kereta. Mula-mula pi sebab nak survey hotel kat sana. Nanti kami nak buat famili day kat Krabi, Insya Allah kalau takdak apa-apa halangan laa kan. Tempat tu memang chantek kot. Serius. Nak bulan madu pon masyuk jugak. Suasana terbaek. Candle light tepi pantai. Wahh~

Pelepasan imigresen dan kastam negara Thai

Macam yang ampa taw (kalau baca entri sebelum ni laa), aku dapat mesej dari mama habaq kata nak pi sana. Aku syok bukan maen laa. Tengah dok geram kat manusia hati busuk, ada jaa nikmat tuhan nak bagi kat aku. Syukur~syukur.

Pada hari kami nak pi tu, ramai jugak yang nak masuk ke Thailand. Maklum laa cuti Hari Malaysia masa tu. Semua berpusu-pusu kat pintu sempadan. Kami kena laa beratoq panjang. Hmm, excited punya pasai, semua tu tolak tepi. Kami menanti penuh sabaq. Sebelum tu aku dan laa tukaq Ringgit Malaysia ke Bath. 4000 jugak laa. Shopping akhir tahun. Simpanan yang ada aku korek bawak keluaq. Hehe



Lepas Bukit Kayu Hitam terus masuk Danok. Masuk jaa Thailand, aku rasa suasana yang amat berbeza. Serius, aku suka dengan budaya Thai. Paling aku respect sikap depa atas jalanraya. Nilai-nilai murni tu memang susah nak cari kat Malaysia. Yang aku maksudkan ialah memberi laluan kepada orang yang nak masuk jalan. Hmm, aku suka sikap depa yang amat bertoleransi jika dibandingkan dengan rakyat Malaysia yang selalu dengki mendengki.


Kalau malas drive, naek tut-tut jaa. Macam teksi laa


Sikap lain yang aku dapat detect, sopan santun. Hehe, syok kot sembang dengan depa. Sopan jaa. Aku beli baju kat sorang awek ni. Lawa kot. Comey senyuman dia. Syok gila aku dok tawar-menawar harga dengan dia. Aku tak terfikir nak amek gambaq dengan dia. Kalau ada amek, boleh laa aku tunjuk kat sini kan. Orang Thai memang relax jaa. Sporting dengan pelancong.




Yang paling aku ingat masa kat Hatyai. Ada sales girl tu tarik tangan aku then peluk aku. Dia suruh aku pilih baju kat kedai dia. Huahua, gemuruh gila darah aku masa tu. Aku mana pernah kena peluk dengan pempuan lain selain mama dan adik-adik aku. Malu kot. Serius aku rasa laen macam. Muka macam merah jaa rasanya. Haha, penangan orang Melayu laa katakan. Memang tak biasa jadi macam tu. Orang Thai pulak jenis selamber jaa. Tak kesah pon apa jadi. Hishh..



Klong Hair Floating Market


Banyak laa tempat yang kami pi kat sana. Selain Hatyai untuk bershopping, kami pi pantai yang chantek sangat-sangat. Air laut warna biru plus hijau. Manyak chantek wooo~ kat Hatyai tu pon dah banyak tempat yang menarik. Kami pi night market, tempat jualan barang-barang berjenama yang murah jika dibandingkan dengan Malaysia. Kat sini aku jumpa katana. Aku minat gila dengan pedang samurai ni. Aku pon angkut sebijik. Banyak lagi laa tempat yang kami pi, antaranya kami pi Central Market (tempat beli belah terkenal), terjadi peristiwa yang agak mencemaskan kat sini. Hehe. Selain tu, kami pi Floating Market. Kat sini jual bermacam jenis makanan yang pelik-pelik tapi halal. Orang Islam yang jual. Aku beli banyak jugak laa. Sebabnya, nak dapatkan cawan tanah liat sebagai cenderahati. Tu jaa.

bateri nazak~


Kat pantai aku dan amek berapa keping jaa gambaq sebab kamera kehabisan bateri. Sayangnya laa, tapi takpa, maybe tu tandanya yang aku akan kembali lagi ke sana suatu hari nanti. Thee~ Sebelum balik mai Malaysia, kami singgah kat Songkhla. Kat sana, ada patung duyung. Kononnya, dulu ada duyung kat tempat tu yang selalu tolong orang. Laa ni depa bina monumen duyung tu, ramai laa orang dok bergambaq dengan duyung tu. Mitos yang depa cerita bergambaq dengan duyung tu akan membolehkan orang tu mendapat jodoh dalam masa terdekat. Aku pon amek gambaq dengan dia jugak. Mujur kamera masih boleh buka walaupun amaran kelip-kelip kelihatan. Klik! Satu gambaq terhasil dan berakhirlah riwayat bateri kamera tu. Aku amek gambaq bukan sebab percaya mitos naa tapi atas dasar kenangan melancong ke sana. Chewahh~



P/S : Nanti aku nak pi lagi, kali ni nak kena roger Paksu Mat. Boleh pi Bangkok pulak, hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...