Jom ikut saya

Thursday, September 20, 2012

Tora Datang Lagi~

Tora datang lagi dengan permainan kuda berapi. Haha. Sapa ingat iklan permainan femes abad ke-20 ni? Dulu time aku kecik-kecik selalu jugak laa pi usha kat kedai. Siap himpun duet sekolah lagi nak beli menatang yang pelik-pelik ni. Yang aku dok ingat lagi sampai laa ni ialah basikal tayar besaq yang buleh flip flop tu. Ada sapa-sapa perasan dak basikal ni? Aku panggil basikal tunggang terbalik. Sebab dia buleh berubah kedudukan tanpa terjatuh. Style oo. Tapi budak-budak laa ni tak merasa dah kemeriahan zaman 90-an dulu. Untung kita-kita yang beranak tahun 1990 sampai 1999. Banyak kenangan zaman kecik-kecik.

Tiga serangkai benda yang aku minat dulu-dulu


Sebenaqnya, apa yang aku nak kongsi tadak kaitan langsung dengan tajuk kat atas tu. Saja nak jadi budak-budak balik. Umoq dah dua puluh ni berasa tua sangat dah. Tak syok dah. Tahun lepas buleh jaa lagi nak pi buat hingaq (riuh) dengan kawan-kawan bila masuk mall or pi mana-mana. Tapi sejak 5hb Januari yang lepas, aku berasa terhalang nak jadi
kepala gila macam dulu. Yala, tanggungjawab dah besaq. Komitmen dah laen dah. Susah nak jadi macam dulu.

Ok, kembali kepada tajuk sebenaq. Aku nak share dengan ampa suma apa yang aku rasa pasai kematian. Haa, sebut pasai mati ni ramai jaa orang yang takot kan? Kalau dalam asrama dulu, suma pakat lari bila aku open story pasai alam kuboq. Bagi aku, nothing to be scared bout death. Malaikat maut dah cam pon muka kita. Tak leh lari mana aihh. Pi la dok cerok mana pon. Mesti dia jumpa jugak then sergah ampa. "Gotcha!" kata malaikat maut. Kalau nak sopan sikit, dia bagi salam ja kat ampa tapi belum tentu lagi mampu jawab ka dak kan.

Bagi aku kematian itu satu kemestian. Ada satu sebab kenapa aku nak share dengan ampa pasai kematian. Antara sebabnya ialah baru-baru ni aku explore pasai sorang blogger dari Langkawi yang dah meninggal dunia. Kalau ampa baca blog dia, tobat ampa rasa macam dia tu hampir ja dengan ampa, rapat sangat dan macam dah kenai lama. Aku taw laa aku dah rasa bila aku khatam penulisan dia. Huhu. Rasa kehilangan sangat. Aku rasa aku nak buat satu entry khas untuk blogger tersebut nanti. 

Aku rasa post kali ni maybe ramai yang tak berminat nak baca macam post-post dunia yang laen. Yalah kan. Dah sebut pasai mati, mana orang seronok. Sapa ja yang suka kalau nak sembang-sembang pasai kematian ni. Tapi semua ni normal. Aku rasa aku pernah berjaya merubah takdir aku melalui doa. Nak taw apa kisahnya? Haa, meh nak cerita. 

Once upon a time,aku aktif bermain bola untuk pasukan bola di sebuah sekolah di Perak. Time tu aku muda lagi. Tak terpikir langsung aku dengan benda-benda mati ni. Nak dijadikan cerita, satu malam aku mimpi aku        mati ditimpa tiang gol. Mimpi tu aku ingat lagi sampai laa ni. Time kecik-kecik sampai remaja dulu aku rajin sangat-sangat qiamulail. So, aku anggap mimpi lepas qiamulail tambah dengan zikir sampai tidoq dalam keadaan berwudhu membawa maksud yang tersembunyi. (Aku cerita ni sebab nak bagitaw ampa yang maybe aku dapat mimpi petunjuk. Bukan nak kata aku alim naa. Jangan salah paham taw.)

Bila bangun tu aku berpeluh. Aku takot gila. Start pada tu laa aku jadi lebai. Aku doa macam-macam bagi panjang umoq. Aku tanya ustaz-ustaz pasai boleh dak kita mintak panjang umoq kalau Allah dah tulis kita mati umoq sekian sekian. Lastly, aku dapat jawapan daripada ustaz dan buku-buku agama. Takdir kita boleh ubah dengan doa atas izin Allah. Kita boleh mintak panjang umoq kalau Allah izinkan. Insya Allah umoq kita akan dilanjutkan daripada tarikh yang sepatutnya kita mati. Macam baru-baru ni Ustaz Azhar Idrus kata sedekah memungkinkan kita hidup lebih lama daripada yang sepatutnya kita hidup. Allah boleh buat apa saja untuk membalas kebaikan hamba-Nya. Tu orang kata rezeki dan kurnia Tuhan.

Cerita pasai tiang gol tadi. Bila dah lama mimpi tu berlalu dan aku pon dah kembali selesa dengan hidup aku, pada satu petang tak pasai-pasai aku teringin nak jadi goalkeeper. Sebelum tu aku main wing. Member-member suma heran. Tapi depa wat tak taw jaa. Depa bagi aku jadi keeper. Masa tengah syok-syok maen. Gawang aku kena serang. Aku pon kelam kabut laa. Striker team kedua attack. Aku terpacak jaa depan gol. Biasa laa, orang tak pernah jadi keeper, conpem laa panik. Bila striker mai dekat, sepatutnya keeper pi masuk kat striker tapi aku berundur ke gawang. Time aku berundur tu laa striker rembat dari jauh. 

Tunggggggg! Kena palang. Bola jatuh beberapa meter depan aku. Time tu aku terpikir nak pi ligan bola ka nak stay kat tempat aku. Kalau diikutkan, aku nak stay ja sebab nak tahan serangan depa tapi aku tak sedaq yang aku dah lari ke depan ligan bola yang muntah tu. Bila aku sampai jaa kat bola tu, aku terdengaq ada benda berdentum kat belakang. Rupa-rupanya tiang gol tu terbalik. Tiang gol tu memang tak kukuh dah sebelum kami main tu. Aku sedaq benda tu tapi aku tak terpikir langsung. Lepas dah terbalik, aku tengok palang dia betoi-betoi melintang atas tempat yang aku berdiri tadi. Time tu laa meremang bulu roma aku bila teringat mimpi aku sebelum tu. Aku rasa bersyukur sebab aku tak stay walaupun hati aku kuat suruh aku stay kat situ tadi. Andaikata aku stay, tak mungkin hari ni aku ada untuk taip entry ni kan? Aku rasa yang Allah dah makbulkan doa aku. Tak pun mimpi tu just sekadar peringatan untuk aku dekat dengan Dia.

Maybe tu rezeki aku yang Allah nak bagi. Aku rasa andai Allah panjangkan umoq aku tu pon mesti atas sebab time tu aku berdoa bagi Allah panjangkan umoq aku sampai aku berjaya menjejakkan kaki ke Palestin dulu. Aku nak sangat mati kat sana. Tapi kita mana taw kan kuasa Allah. Kita mampu mintak melalui doa jaa.

Lepas kejadian tiang gol tu, aku dah lupa pasai kematian. Aku jadi lalai balik sampai aku masuk tingkatan empat. Masa tingkatan empat, ada kesedaran sikit dalam diri aku pasai agama. Time ni aku banyak dok kat surau jaa. Malam-malam aku selalu tahajud dan berzikir atas katil sampai lena. Aku tak taw kenapa sejak habis SPM ni aku susah nak buat semua tu termasuk dhuha. Time form 4 dan form 5 laa aku rasa aku paling banyak buat ibadat sampaikan masa aku dok teknik Brash dulu, semua orang gelar aku ustaz padahai aku ni bukan buat benda besaq-besaq pon. Ilmu pon tadak. Cuma kuat pegang tasbih dengan bangun malam ja.

Haa, masa aku aktif jadi ajk surau banyak jugak benda yang aku mimpi. Banyak antaranya dah pon jadi kenyataan termasuk sambung belajaq kat UiTM ni. Aku masa form 5 pernah mimpi dok kat satu tempat banyak tangga dan koridor bewarna ungu. Baru la ni aku dapat taw yang tempat tu sebenaqnya Laman Perdana UiTM Pulau Pinang. Banyak benda laa yang aku rasa dah dua kali berlaku. Bila jadi camtu, kita rasa heran. Eh, macam pernah buat benda ni dulu. Keadaan sama, situasi sama, gerak badan sama, pekerjaan yang sama. Badan jadi tersentak. Pastu baru kita sedaq yang kita pernah mimpi benda tu. Sama jugak dengan kes ni. 


Benda paling last aku mimpi masa form 5 dulu ialah aku dok bawah lori trailer. Ni laa satu-satunya mimpi yang tak jadi lagi kat aku. Aku tak taw laa benda ni sama ka dak dengan kes tiang gol dulu. Andaikata sama, aku harap kali ni biaq laa Allah betoi-betoi amek aku sebab banyak benda yang aku buat laa ni yang dah kecewakan mama dan baba aku. Aku tak sanggup tengok depa kecewa bila pengajian aku kat UiTM ni makin menurun. Aku jadi cam takleh terima apa yang jadi laa ni. Aku laa ni macam bukan aku yang dulu, yang pandai dalam pelajaran, mampu banggakan depa. Buat masa ni, aku tak pernah lagi mimpi masa depan berkaitan graduate ka, kerja ka, hidup famili dengan anak-anak ka. Tak macam zaman sekolah. Dulu aku kerap mimpi masa depan sampai aku pernah mimpi situasi yang sama masa aku break dengan ex aku. Sebijik! Ayat pon sama. Aku ni jenis ingat semua mimpi aku.

Sejak akhir-akhir ni, aku tak rasa yang umoq aku panjang lagi. Tak taw pasaipa aku rasa murung ja sejak dua minggu ni. Bila aku baca pasai blogger yang meninggal tu, aku bertambah sedih. Sekurang-kurangnya aku pernah diberi peluang untuk sampai ke hari ni. Tapi aku rasa cam cita-cita aku semakin jauh dari aku. Bila nak dekat final exam ni, aku lagi runsing sebab aku tengok test-test macam teruk jugak even aku dah strive dan pulun betoi-betoi tak macam sebelum-sebelum ni. Time ni aku teringat yang aku pernah mintak Allah amek aku andainya aku hidup hanya untuk membuat famili kecewa. Aku dah laa anak sulung. Camna nak jadi contoh kalau aku sendiri tak berjaya. Tambah lagi, aku rasa macam aku ni dah tak penting untuk ada di dunia ni. Apa sumbangan aku untuk agama dan bangsa aku? Habuk pon tadak. 


masa form 5




Aku tak rasa yang aku mampu ubah semua ni. Andai benar apa yang aku mimpi, aku nak mintak maaf laa kat semua orang yang kenai aku, kawan,sahabat, guru-guru, para ustaz-ustaz yang rapat dengan aku, adik beradik aku, famili besaq aku dan terutama sekali mama dan baba aku. Met mintak maaf kalau met tak mampu banggakan mama dan baba dengan pelajaran met. Kalau jadi apa-apa suatu masa nanti, met harap kita dapat terima dengan redha. Met mintak mama dan baba doakan met dalam apa jua yang met buat. Doa bagi panjang umoq, murah rezeki dan yang penting doa bagi met boleh bagi diploma mekanikal kat famili. Tapi kalau ditakdirkan tak dan, mintak dihalalkan dan dimaafkan semua kesalahan yang dah berlaku sepanjang hidup met.

Same goes with all of you who read this blog especially this entry, i would like to apologise of all my wrong. Kalau ada hutang kecik-kecik, mintak halalkan. Kalau hutang besaq-besaq, buleh tuntut dengan aku selama mana aku masih ada dengan ampa semua. Tak lupa kepada Diyana, andai nana takdan jadi ibu untuk amer-amer abang, abang harap nana kuatkan hati dan tabah menjalani semua ni.  Pesan daripada abang, nana carilah pengganti yang lebih baek dari abang yang mampu meneruskan apa yang dah abang buat untuk nana. Ok dah. Tu ja kot untuk entry kali ni, aku pon tak taw kenapa aku buleh teriak sambil write this thing. Jumpa lagi nanti.  





Buku cerita yang bertulis tangan ni aku buat masa cuti lepas SPM. Buku ni memang aku buat untuk kenang-kenangan kat famili aku. Awai-awai lagi masa aku dok pulun buat buku ni, aku habaq kat mama aku kalau apa-apa jadi kat aku, dia boleh jadikan buku ni sebagai pengubat rindu. Kisah aku dari zaman sekolah rendah sampai habeh SPM.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...