Jom ikut saya

Tuesday, December 25, 2012

Aku dan Pelacur

Assalamualaikum.

Kembali ke ruangan ni bersama aku. So macam mana cuti? Ada baek ka? Ada hepi ka? 

Ok. Apa yang aku nak share kali ni? Pelacur? Susah nak cakap. Aku tak pernah ada pengalaman dengan pelacur cuma pernah dengaq dari kawan-kawan zaman jahiliyah dulu jaa. Tapi post kali ni dalam bahasa falsafahnya ada kaitan macam pelacur jugak laa. Dok juai diri melalui ayat-ayat. Sebenaqnya benda ni baru terjadi semalam. Tiba-tiba ramai yang dok terasa dengan status aku yang hentam pempuan yang dok wat pasrah lepas break dgn pakwe dia. Sebelum ni aku boleh jaa bersabaq tapi semalam tiba-tiba meletup pulak. Ceritanya aku panas sebab wall aku penuh dengan kisah pasrah bukan menyerah dia tu sejak 2-3 hari ni.


Mana aku tak panas. Sat dia update status - "aku hepi single. tak kisah la kau nak buat apa pon!" Tiba-tiba tak sampai 10minit. Update status pulak - "Arghhh, apesal dok usung awek dia depan aku pulak. Aku benci kau!" Pastu update lagi. "Aku rindu kenangan bersama. Takkan ada sapa dapat ganti dia walaupun dia tipu aku." Pulak dah. Aku rasa macam fuuuuu...


Hey! Wake up laa. Kalau masa ampa becinta pon dia dah tipu ampa. Curang dengan pempuan laen. Takkan ampa boleh percaya nanti bila ampa kahwen, dia akan stop berperangai macam tu? Contoh aku nak bagi ialah lelaki yang mengejar kecantikan. Aku dah ada banyak pengalaman dengan golongan ni. Kita rasa awek dia tu dah terbaek. Tapi bagi dia, dia masih mencari yang lagi cantik. Lelaki spesis ni memang tak boleh buat pasangan sebab terlalu mengejar kecantikan dan faktanya pempuan cantik sentiasa ada di dunia ni. So, lelaki jenis ni akan sentiasa tukaq-tukaq pasangan sebab
rasa ada yang laen lagi cantik.


Sebenaqnya aku tak sangka ramai yang akan mesej aku mintak penjelasan pasai status tu. Aku tak marah depa pon. Aku habaq laa kenapa aku cakap jangan dok buat macam tu dah. Nak taw sebab apa? Aku lelaki dan aku paham lelaki. 

Lelaki ni ada satu perangai yang paling susah nak buang. Ego. Bila ampa dok buat macam tu, lelaki akan rasa saham dia tinggi. So, dia rasa dia boleh maen-maenkan ampa. Mana dak nya. setiap kali kami buat jahat pon, ampa still boleh maafkan kami, boleh terima kami kembali. Kami akan naek kepala. Makin melampau. Semakin meningkatkan keegoan kami kononnya pempuan takkan boleh hidup tanpa kami. Jangan ingat aku ni sembang lebih sebab aku ni dulu seekoq buaya jugak. Aku amat paham dan aku bercakap berdasarkan pengalaman aku dulu dan apa yang aku perhatikan dalam lingkungan kawan-kawan aku sekarang ni.

Contohnya ada kawan aku sorang ni, awek dia sentiasa sudi memaafkan kesalahan dia. So, belakang awek dia, dia maen awek laen. Pasang sana sini. Ampa nampak dak betapa pentingnya kekuatan hati? Sebab tu aku mintak kat ampa, bila dah terbukti pakwe ampa tu tipu ampa, maenkan ampa. Ampa lupakan dia terus. Tak payah dok bagi can dah sebab orang macam tu memang susah berubah. Seriously. Aku dulu nak berubah pon cukup susah tapi alhamdulillah dengan prinsip yang aku pegang, aku bukan nak cari bini tapi aku nak cari ibu kepada anak-anak aku buat aku mampu membuang kulit buaya dari badan aku. Aku tak mau nanti benda yang sama jadi kat anak-anak aku.

Lagi satu point pentingnya, lelaki akan pandang ampa murah sebab dok offer and highlight title single ampa tu. Plizz laa. Aku bukan nak hentam ampa sangat. Ampa pon kenai aku. Aku sayang ampa. Ampa laa yang paling senang nak masuk syurga tapi kenapa ampa banyak kat neraka? Aku taw aku pon belum tentu masuk syurga tapi aku nak jaga ampa daripada teraniaya. Tu jaa. Takdak niat laen aihh.

Mungkin ada lelaki yang akan menghentam aku sebab post ni. Yala, aku dulu pon spesis tu jugak. Konpem ada yang akan mengadili aku berdasarkan masa lalu aku. Tapi tolong laa percaya cakap aku yang sikap ampa yang macam tu laa buat ramai lagi golongan ampa tertipu dengan ayat manis dan madah buaya kami. Aku gunakan kami sebab aku nak habaq kat ampa yang dulu aku pon pernah buat tahana kat golongan ampa.

Kawan aku pernah cakap: "Eleh, kalau aku kantoi pon, awek aku tu selalu terhegeh-hegeh nakkan aku. Dia tak kisah pon apa aku buat. Dia tak boleh hidup takdak aku. Yang penting nanti, ayat mau manis."

Tengok! Kalau ampa nak marah aku, meluat aku, hilang hormat kat aku, hell yeah, move on. Tapi one day, aku harap ampa tak jadi macam pempuan-pempuan yang laa ni kembali nak menjalinkan persahabatan dengan aku lepas dah terkena jerat. Dan aku nak ingatkan, aku ada satu sisi gelap yang susah aku nak buang, AKU SEORANG PENDENDAM. Aku takkan maafkan ampa dan aku susah nak terima ampa balik suatu hari nanti. 

Bagi yang mesej aku tanya kenapa aku marah tu, aku respect ampa sebab ampa mencari kebenaran. Aku dah terangkan kat depa benda yang sama macam kat atas dan depa pon sedaq silap depa. Sayang pakwe tak kena tempat. Depa pon puashati dengan reason aku tu. Alhamdulillah. Aku percaya kawan-kawan aku semua cerdik dan rasional. Tak pentingkan emosional. Bagi yang semboq aku ikut sukahati tu, ampa sebenaqnya menunjukkan lagi kebodohan ampa dan membuatkan boya-boya luaq sana ketawa ria. Terima kasih kalau anggap aku bukan-bukan sebab tu. Aku cuma tak mau golongan lelaki pandang ampa spesis murahan yang dok juai diri dengan status-status pasrah kat FB tu. Aku kalau cakap memang straight forward. Aku tak suka ampa juai diri macam tu. Senyap sudah!

Kata yakin laki yang baek untuk pempuan yang baek tapi ampa punya tindakan berlawanan dengan apa yang ampa cakap. Piraaahhh!

4 comments:

  1. dahsyat lu bro. aku tak suke gak minah2 gitu :P

    ReplyDelete
  2. hihi..tq.. sekurang2nya awak dah buat perempuan2 like me ni sedar..

    ReplyDelete
  3. anda berckp mengenai perasaan dan taksub..sukar nk ubah mende cmgini...ada org bleh terima & ada org xbleh terima..kita sekadar mengingatkan..kalu xsuka jgn terus marah..cuba tarik nafas dan fikirkan sejenak...xpaksa pun utk terima...xterima pun xpe..senyum je...jd xsakit hati utk semua org...baik atau buruk mungkin ade betulnya..xsemestinya yg buruk tu xbaik sekarang..mungkin esok lusa baru nampak xbaiknya...

    ReplyDelete
  4. nice word syimir..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...